Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).-surah az-zumar ayat 42-
“Carilah Rahmat Tuhan kerana ianya melampaui azab
Neraka dan nikmat Syurga.”

Tuesday 22 March 2011

Menengadah Ke-Atas


Seorang pekerja projek memanjat ke atas bangunan yang sangat tinggi. Pada suatu saat ia harus menyampaikan pesan penting kepada temanya yang ada di bawah. Pekerja itu berteriak-teriak tetapi temannya tidak mendengar karena kebisingan dari mesin-mesin dan orang-orang yang bekerja, sehingga usahanya sia-sia.
Oleh karena itu, untuk menarik perhatian orang yang ada dibawah, ia cuba melemparkan duit logam di depan temannya. Temannya berhenti bekerja, mengambil duit itu lalu bekerja kembali. Pekerja itu mencuba lagi, tetapi usahanya yang keduapun memperolehi hasil yang sama.
Tiba-tiba ia mendapat akal...Ia mengambil batu kecil lalu melemparkannya ke arah temannya itu. Batu itu tepat mengenai kepala temannya, dan karena merasa sakit temannya menengadah ke atas. Sekarang pekerja itu dapat menjatuhkan catatan yang berisi pesannya:-
  
"Allah kadang-kadang menggunakan pengalaman-pengalaman yang menyakitkan untuk membuat kita menengadah kepada-Nya . Seringkali Allah memberi berkat, tetapi itu tidak cukup untuk membuat kita menengadah kepada-Nya. Karena itu memang lebih tepat jika Allah menjatuhkan "batu"(kesusahan) kepada kita"

No comments:

Post a Comment